یک «نَه» شیرین

آوریل 18, 2011

 گاهی پایان داستان خوش است، همان داستان تلخ آزارگر.  من، دوست ندارم به کسی توهین کنم یا کسی را آزار دهم، حتی اگر به من توهین کند یا آزار دهد. نه به خاطر این‌که خیلی اخلاقی باشم، بیش‌تر به این دلیل است که بیش‌تر از رنجی که  مخاطب می‌بیند، من زجر خواهم کشید. شاید مخاطب چند دقیقه غم‌گین شود و چهره‌اش درهم رود، اما من همیشه یادم خواهم ماند. تمام آزارهایی که به دیگران رسانده‌ام در ذهنم است. آن بار که سر کلاس به آن هم‌کلاسی عزیز گفتم این سؤالات عوامانه چیست می‌پرسی، هنوز بعد از ده سال ذهنم را می‌جود. مطمئن باشید کم‌تر از یک هفته آن دوست از ذهنش آن خاطره پاک شد. اما من ده سال با این خاطره زندگی کرده‌ام. آن روز توی مدرسه‌ی فیضیه که با جوانی بحث می‌کردم و روحانی‌ای مسن به طرفداری از آن جوان مخاطب من شد و سراسر تحقیرم می‌کرد و من سراسر با احترام پاسخش می‌گفتم و ناگهان با خواندن دو عبارت از کتاب لمعه بی‌سوادی‌اش را به رخش کشیدم و پاسخی نداشت جز این‌که «برو سبیلت را کوتاه کن» و من گفتم در حینی که من می‌روم سبیلم را کوتاه کنم، شما بروید لمعه را از نو بخوانید، شاید جواب دندان‌شکنی بود که بود، ولی هر روز مثل پتک خاطراتم را می‌کوبد. شاید سزاوارش بود، ولی من هنوز از آن گفته‌ام رنجورم.

این خاطرات سایه‌ی تلخی است روی روابط، وقتی مخاطب داستان‌هایت یک دوست باشد. من گاهی جرأت می‌کنم و براشان داستان را تعریف می‌کنم و همیشه همه‌شان یادشان نمی‌آید و فقط منم که با آن داستان درد می‌کشم.

گاهی داستان شیرین می‌شود، من گمان می‌کردم که رنجوری دیگری از من است و جرأت نداشتم عذر بخواهم -به هر دلیلی. بعد از مدت‌ها یک‌هو می‌پرسم آن بار که رنجور بودی از من بود. خوش‌بختانه این بار این مخاطب ماجرا یادش است، با خنده می‌گوید «نه». یک «نه» شیرین.

یک پاسخ to “یک «نَه» شیرین”

  1. محسن Says:

    آه از این اقْرَأْ كتابَك كَفَى بِنَفْسِك الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا…

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

