روز بیست وششم- رؤیای سوخته

سپتامبر 6, 2010

آقای انشاءمان تخته را پاک کرد و نوشت «در آینده می‎خواهید چه شغلی داشته باشید؟» همان موضوع تکراری که باید هر سال می‎نوشتی‎اش کنار علم بهتر است یا ثروت و تابستان‎تان را چگونه هدر دادید.
وحید  که سیاه بود و خوش‎گِل، پدرش بی‎چیز بود و خودش خوش‎صدا و خانه‎شان یک محله پایین‎تر از خانه‎ی ما بود، رفت پای تخته و انشاءش را خواند. یادم نمی‎آید چه بود. اصلاً مهم نبود که یادت بیاید. آخرش محکم گفت » من می‎خواهم رئیس‎جمهور شوم.» همه خندیدند و خنده‎هاشان پر بود تمسخر. من نخندیدم و شاید تهِ دلم آرام گفتم آفرین. به خاطر بی‎چیزیِ بابایش و سیاهیِ صورتش خندیدند و من نخندیدم.
من همیشه انشاء می‎خواندم سر همه‎ی زنگ‎های انشاء. ایستادم روبه‎روی بچه‎ها. واژه‎های انشاءم انگار چرخ‎های روغن‎کاری نشده بود و بد جلو می‎رفت. ترسیده بودم از خنده‎های بچه‎ها، خنده‎های پر از استهزاءشان. از هر چند خط یکی را نمی‎خواندم. هیچ‎گاه این جمله‎ی انشاءم را نخواندم » من می‎خواهم رئیس دنیا شوم.» و نگذارم کسی شب گرسنه بخوابد و خیلی پول بدهم به بابای وحید. این بدترین انشاء تمام زنگ‎های انشاءم بود.
هنوز گاهی تهِ رؤیاهای سوخته‎ام رئیس دنیا می‎شوم و با وزیرانم می‎رویم توی تاکستان و انگور می‎چینیم و کسی نمی‎داند من رئیسم یا باغ‎بان یا کارگر و همه‎ی مردم غذا دارند و چه انگورهای خوش‎مزه‎ای.
این رؤیاها همه‎شان سوخته است. امروز بزرگ‎تر شده‎ام. و رؤیاهام هم بزرگ‎تر. تمام رؤیاهام خلاصه می‎شود در ناعصیان‎گری و گاهی که از خودم دل‎سردم، آرزو عوض می‎کنم؛ پسرکم و دخترکم عصیان‎گر نباشند. تمام آرزوهام این است. آرزوهایی سوخته.

الان از وحید هیچ خبری ندارم. باید از عباس بپرسم.

پاسخی بگذارید

