مرگ یک گویش

نوامبر 17, 2008
احمد -پسر دو ساله ام – بغلم نشسته است . و عمو در کنارم . به احمد جمله‎ای لری می گویم . عمو با ناراحتی می گوید : «فارسی با بچه صحبت کن همینلری عامل بدبختی ماهاست .خودش لری یاد می گیرد .» این کلام عمو را بارها شنیده ام از افراد گوناگون . و دیگر جواب نداده‎ام . و متاسفانه بالاجبار تسلیم شده ام .و مجبورم با پسرم با گویشی غیر از گویش خود صحبت کنم تا مثل ما بدبخت نشود .
بیشتر از همه آن چه ناراحت کننده تر است لری تلویزیون است .، که صرفا کاربردی تمسخر آمیز -نه طنز- دارد . افراد لر زبان تلویزیون همیشه افرادی احمق و کودن ، دست و پاچلفتی و بی سوادند که در مقابل فارس زبانان به گونه ای تحقیر می شوند . صرف نظر از این مساله لری تلویزیون لری ای گرده بردارانه از فارسی است که نه دستور زبان لری رعایت می شود و نه واژگان لری استعمال . فقط است هه می شود و بود بی .
***
«لری» بویراحمدی نه لهجه است و نه زبان، یک گویش است. دارای واژگان خاص و دستور زبان ویژه .و بسیار متفاوت تر از لهجه های مشهدی و یزدی و شیرازی نسبت به زبان پارسی .به گونه ای که یک فارس با صحبت کردن یک بویراحمدی کلام آن را نمی فهمد . بسیاری از واژگان لری بویراحمدی واژگانی باستانی اند . این لهجه یا زبان متفاوت از لری لرستان است . و البته فرهنگ و آداب و رسوم بویراحمدی هم با لرستان فرق دارد .

احمد خودش لری یاد می گیرد. ولی هیچ گاه مادربزرگش را نمی فهمد ونمی داند «گلاک» چیست. تا به دست مادربزرگ بدهد و نمی تواند بابابزرگش را «بوا» صدا کند و بچه اش را «روی» و فرق دار و دمبیل را نمی داند . شاید مثل ما بدبخت نشود . لری شاید بمیرد .

12 پاسخ to “مرگ یک گویش”

  1. Bia2Music2 Says:

    جدیدترین آهنگ های روز دنیا و ایران را از ما بخواهید…آهنگ جدید و فوق العاده زیبای ابی , کامران و هومن با نام مگه فرشته هم بده و دموی آهنگ جدید و فوق العاده زیبای علی اصحابی به نام اعتراف با 3 کیفیت…درضمن دوست عزیز برای استفاده از امکانات ویژه و استثنایی این سایت بزرگ و قدیمی توصیه میکنم حتما عضو شوید….ممنون.

    دوست داشتن

  2. پیامبر دیوانه Says:

    ها گئوزبون ایما هم چینو زبون ایسا ویژه بی. یعنی ایما چارمحالیا چینو ایساییم.یعنی ایما هم میریم؟دیر زی شاد!

    دوست داشتن

  3. لیلی Says:

    درویش روزی افسوس می خوری که یه انسان و از اصالتش دور کردی!

    دوست داشتن

  4. yasetti Says:

    سلام:روزهای خوبی با دوستان لرداشته ام ودارم.هرچه ازاین مردمان می دانم خوبی واصالت ومهربانی ایشان است.اینان ایرانی اصیل واز سلسله آرش اندهمون مرزدار بزرگ.

    دوست داشتن


  5. من با پسرم لری حرف می زنم.. برعکس شما مقاومت کرده ام و روز به روز از این کار خودم بیشتر افتخار می کنم احساس می کنم همه آنها که شاید ابتدا با دیده مخالفت به کار من می نگریستند حالا وقتی می بینند این بچه سه ساله لری را چقدر شیرین حرف می زند به شک و تردید افتاده اند.. و کاهی شک می کنند که چرا اینقدر خودشان را برای صحبت کردن با فرزند خویش به دردسر می اندازند؟ روزی خواهند دانست آنچه نامش را توسعه ترقی و پیشرفت گذاشته اند (و سراب است) ارزش از دست دادن هویتشان را نداشته است.. کدام ملت با فراموش کردن زبانش سودی برده است جز ضرر و سرخوردگی و شکست و حسرت!

    دوست داشتن

  6. lehje? Says:

    Lori lehje nist, Zeban ast.

    دوست داشتن

  7. الهام Says:

    من نمیفهمم چرا عموی شما دریاره بچه شما تصمیم میگیره. اجداد من لر بودند ولی حتا مادربزرگم لری بلد نیست. وقتی ایران بودم هر چه دنبال جایی یا کسی گشتم که به من لری یاد بده کسی رو پیدا نکردم. بچه شما قراره از کی یاد بگیره اگر والدینش بهش یاد ندند؟ ارتباط بچه تون با ریشه اش رو قطع نکنید لطفن.

    دوست داشتن

  8. whocares Says:

    دلم می سوزد وقتی می بینم که در جاهای دیگر دنیا دارند خودشان را جر می دهند که فلان زبان سرخ پوستی را نجات دهند. ولی در ایران هوشیارانه دارند ریشه قومیت ها را می زنند!!! دلم می سوزد!!!

    دوست داشتن

  9. آرش Says:

    عزیزم مشهدی و گیلکی و … هم همین طور…

    دوست داشتن

  10. خادم Says:

    من هم همين مسئله را قبل از تولد دخترم داشتم . البته لهجه ما دزفولی است. وقتی می گفتم که با دخترم می خوام دزفولی صحبت کنم باور نمی کردند. شوخی تلقی می کردن و می خندیدند. . . خب بخندند. اگر قراره یک لهجه یا زبان از یک جایی نابود بشه اون که تبر دستشه من نیستم.

    دوست داشتن

  11. بابا علی Says:

    من ترک زبانم ولی با دخترم هم ترکی صحبت میکنم و هم فارسی( البته ساکن تهرانم) اگر خودمان ریشه خودمان را بزنیم که دیگه ایرانی نیستیم زبان رسمی کشور فارسی است ولی این باعث نمی شود که زبان و لهجه هزار ساله خودمان را از یاد ببریم زنده باد ایران و ایرانی با هر زبان و لهجه و قومیتی که دارد.

    دوست داشتن


  12. بنام خدا. سلام هم استاني.حالا ميريم کانال لري. چه بگم و دهس اي زمونه.باور نيکني بي دتا رفيق گچسارانيم لري که گپ ايزنم بيشتر چيله ني فهمن. غربزدگي ناقص و شبه روشنفکري داره نابودمو ايکنه.زبون لري ده داره بچه بازي ايابو. کلميل اصيل وويرمون رهتن.بچيلمون فارسي گپ ايزنن. د کسي ريش ني بگه دا، ايگن ماما. کسي ده نيگو بو، ايگن بابا. خدا شاهده هر جا بي بچه لرل که بوهم، باشون لري غليظواصيل گپ ايزنم. زبون لري اصيل افتخارمونه. بندير تم بيي سر وبلاگم بزني. يا علي

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

